رسول دلیری - متخصص کسب و کار دیجیتال
سیستم سازی امور مالی

سیستم سازی امور مالی

دنیا به سمت روش‌های جدید و دیجیتالی (digital) پیش می‌رود و این نیاز به مدیریت هوشمندانه‌تر، سریع‌تر و چابک‌تر کسب‌وکارمان است و چه چیزی مهم‌تر از مسائل مالی است؟

با مدیریت مسائل مالی می توانیم تحلیل دقیقی داشته باشیم و تصمیمات تجاری آگاهانه تری بگیریم.

در این مقاله می خواهیم شما را با سیستم سازی امور مالی (Systematization of financial affairs) آشنا کنیم تا متوجه شوید این سیستم چیست و اینکه چگونه می تواند به کسب و کار شما کمک کند.

سیستم سازی امور مالی چیست؟

سیستم‌های مدیریت مالی روش‌ها و نرم‌افزارهایی هستند که سازمان‌ها برای مدیریت و پیگیری درآمدها، هزینه‌ها و دارایی‌های خود با هدف حداکثر کردن سود و تضمین پایداری استفاده می‌کنند، و برای استفاده بهتر از این روش ها و نرم افزار ها بهتر است مشاور بگیرید.

چرا یک سیستم سازی امور مالی برای سازمان ها ضروری است؟

سیستم مدیریت نقدینگی موثر با ساده‌سازی صورت‌حساب و جمع‌آوری صورت‌حساب، بهترین تأثیر و علل را در رفع خطاهای حسابداری، کاهش ضایعات ثبتی، اطمینان از رعایت مقررات مالیاتی و حسابداری، کمک به کارکنان در بودجه‌بندی و ایجاد انعطاف‌پذیری در کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد.

تاثیر  سیستم سازی امور مالی بر استراتژی کسب و کار شما

هر کسب و کاری کوچک یا شرکت (business) بزرگ، برای فعالیت به پول نیاز دارد. برای دریافت پول و داشتن حساب مالی خود باید موجودی لوازم، تجهیزات، امکانات، دستمزد و حقوق کارکنان را در نظر بگیرید، بنابراین اینجاست که سیستم های مدیریت مالی و مشاوران مالی به کمک شرکت های برزگ می آیند.

تامین مالی برای موفقیت شرکت های بزرگ بسیار مهم است، ممکن است به اندازه بازاریابی موثر نباشد، اما مدیریت امور مالی یک شرکت به همان اندازه مهم است که کلید موفقیت یک شرکت است.

مزایای یک سیستم مدیریت مالی عالی

  • شفاف نگه داشتن تمام پرداخت ها و دریافت ها.
  • استهلاک پیش پرداخت ها.
  • استهلاک دارایی ها بر اساس برنامه های مصوب.
  • بدهی ها را چک خواهید کرد.
  • تدوین صورتهای درآمد و هزینه، گزارش هزینه و ترازنامه.
  • موجودی حساب های بانکی متعدد.
  • تضمین یکپارچگی و امنیت داده ها.
  • تمام اسناد را ذخیره دارید.
  • حفظ یک سیستم بازرسی کامل و دقیق.
  • کار با کاغذ را کاهش می‌دهید.

انواع امور مالی

به طور کلی اقلام مالی به انواع زیر طبقه بندی می شوند:

  1. امور مالی شخصی و خانگی (افراد): همانطور که از نام آن پیداست، این مورد به امور مالی یک فرد یا یک خانوار می پردازد. فرد مسئول باید برای درآمد جاری، هزینه های جاری، پس انداز، برنامه های مخارج بازنشستگی، سرمایه گذاری ها و اهداف بلند مدت خود و خانواده اش برنامه داشته باشد. برنامه ریزی مالی باعث می شود که منابع مالی از بین نرود و خانواده با بحران مالی مواجه نشود.
  2. امور مالی شرکت (اشخاص حقوقی): یک شخص حقوقی مانند یک شرکت باید سیستم مالی خود را با دقت بسیار مدیریت کند. اشخاص حقوقی در نظام مالی خود نتایج مالی سازمان خود را کنترل و تمرکز بیشتری دارند و همچنین با مسائلی مانند صورت سود و زیان، مالیات، ثبت اسناد، حسابداری و… مواجه هستند.
  3. امور مالی عمومی: مدیریت مالی عمومی به سیاست های مالیاتی، مخارج، بودجه، بدهی ها و نحوه محاسبه آنها مربوط می شود. نحوه پرداخت مردم برای خدمات مالی، کنترل و تخصیص منابع و بودجه، توزیع درآمد و تثبیت شرایط اقتصادی از وظایف اصلی این نظام مالی است.

پیاده سازی سیستم سازی امور مالی

با افزایش سیستم سازی امور مالی و نیاز شدید سازمان ها و شرکت ها به سیستم سازی امور مالی برای سرعت عملیات مالی از یک سو و تعدد سیستم های مالی از سوی دیگر، نیاز به متخصصان مجرب برای ارائه مشاوره و راه حل. علاوه بر نصب، اجرا، پشتیبانی و آموزش سیستم های مالی موثر جهت انجام عملیات مالی دقیق و سریع و تهیه گزارش های مفید و واقعی سازمان ها و واحدهای اقتصادی به منظور برنامه ریزی و اجرای دستورالعمل ها، روش ها و رویه های مالی برای سازماندهی و مدیریت فعالیت های حسابداری در بخش های مختلف بر اساس استانداردهای تعیین شده اقدام به طراحی و اجرای سیستم های مهندسی مالی می کنند.

بنابراین سیستم مالی باید بتواند علاوه بر ارتباط بین سایر سیستم های سازمان، اطلاعات مالی جامعی را ارائه دهد تا مدیران بتوانند از این اطلاعات برای برنامه ریزی و مدیریت و اتخاذ تصمیمات اقتصادی و عملیاتی مناسب سازمان استفاده کنند، که برای انجام هر چه سریعتر و راحت‌تر این کارها نیاز به مشاور مالی است.

این اطلاعات شامل مواردی مانند مدیریت بودجه، حقوق و دستمزد، هزینه های انجام شده و گزارش های مختلف دفتری و حسابداری از مکان های مختلف، امکان برقراری ارتباط و مقایسه اطلاعات مالی و اطلاعات برگرفته از فعالیت های سازمان است. و عملکرد سازمان با ایجاد زبان مشترک و فعالیت های جاری و استخدام و پرداخت فعالیت ها، دفاتر و حسابداری که یکی از اهداف اصلی ایجاد و اجرا شده تحت سیستم حسابداری و مدیریت بودجه است، گزارش های مدیریتی را ارائه خواهد کرد.

خدمات سیستم سازی مالی

  1. تجزیه و تحلیل ساختار، فعالیت های مالی و عملیاتی شرکت.
  2. نصب و آماده سازی سیستم های مالی مورد نیاز مطابق با تحلیل.
  3. طراحی کد یا تصحیح کد بر اساس وضعیت مالی و رویه های مدیریت شرکت در نرم افزارهای خریداری شده توسط مشتری.
  4. تغییر و مقایسه رویه های مالی شرکت بر اساس نرم افزار خریداری شده و رعایت استانداردهای حسابداری کشور.
  5. تغییر و بهینه سازی ساختار مالی و روش های مالی سازمان و طراحی دستورالعمل های لازم.
  6. طراحی گردش کار بین کاربران سیستم مالی برای مدیریت داخلی سازمان.
  7. ایجاد ساختار سیستم مالی و سایر سیستم های مرتبط با سازمان.
  8. ایجاد پایگاه داده سیستم مالی برای تحلیل های آتی. 
  9. آموزش سیستم فروخته شده به کاربران شرکت. 
  10. پشتیبانی سیستم مالی و نرم افزار مالی در صورتی که مشتری سیستم های مالی و اطلاعات صحیح را خریداری کند اما به درستی پیاده سازی نشده باشد. ممکن است خریدار نتواند از اقلام خریداری شده استفاده کند. کامپیوتر و بهترین سیستم ها اغلب اوقات، تنها مشکل مشتریانی که برنامه پیاده‌سازی سیستم را سفارش نمی‌دهند، این است که فقط می‌توانند از مقدار کمی از قابلیت‌های سیستمی که خریداری کرده‌اند استفاده کنند.

جهت استفاده از خدمات سیستم سازی مالی، درخواست خود را از صفحه مشاوره سیستم سازی کسب و کار ارسال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

مقالات مرتبط

سیستم سازی فروش

سیستم سازی فروش

برای شروع، باید بدانید که سیستم فروش چیست. سیستم سازی فروش (Sales systematization) به معنای نوشتن فرآیندهای فروش، مستندسازی آنها و در نهایت رسیدن به

مطالعه این مقاله »