رسول دلیری - متخصص کسب و کار دیجیتال

فیلم سینمایی شکست بزرگ (Too Big to Fail)

فیلم سینمایی شکست بزرگ دوبله فارسی Too Big to Fail اشاره به این واقعیت تامل برانگیز که ابربانک ها چگونه با ورشکستی خود هزینه ای سنگینی به اقتصاد یک کشور یا جهان وارد می کنند.


بحران مالی سال 2008 آمریکا

در سال 2008 دومین بحران بزرگ امریکا و یکی از بزرگترین بحران های مالی در جهان رخ داد که از امریکا شروع شد و چون بسیاری از شرکت های اروپایی و آسیایی در بورس امریکا (بورس شیکاگو – نیویورک – نزدک و … ) حضور داشتند این بحران به اروپا و اسیا نیز کشیده شد.

Too Big To Fail عنوان فیلمی داستانی می باشد که به تشریح دلایل بحران مالی سال 2008 آمریکا می پردازد. در این فیلم، سیاست های نهادهای ناظر جهت جلوگیری از وقوع و گسترش این بحران، تبیین می گردد. در ان زمان هنری پالسون وزیر خزانه داری امریکا بود.

این‌ همه بدهی از کجا آمده است؟ اَبَربانک‌هایی (Too Big to Fail Banks) که قلب سیستم بدهی‌محور هستند. اصطلاح Too Big to Fail برای شرکت‌ هایی استفاده می‌شود که به دلیل اندازه‌ی بزرگ و گسترگی وسیعشان در اقتصاد، ورشکسته شدن آن‌ ها باعث ایجاد ضربه‌ی سنگینی به اقتصاد ملی و بین‌المللی می‌شود.

این فیلم در واقع معاملات داخلی بعضی از سرشناسان وال استریت و مین استریت در شرایط بحران مالی را به تصویر می کشد.

نام فیلم :Too Big to Fail یا شکست خیلی بزرگ
کارگردان :Curtis Hanson
محصول آمریکا
تاریخ اکران:2011
بازیگران :James Woods, John Heard, William Hurt, Erin Dilly

ماجرای سقوط بازارهای مالی در بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸

در سال ۲۰۰۸ و اوایل ۲۰۰۹ بحران مالی بزرگی در دنیا رخ داد که به «Global Financial Crisis» معروف است. مجموعه عوامل مختلفی باعث وقوع این اتفاق شد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، موضوع «سهام با پشتوانه‌ی رهن» (Mortgage-Backed Security = MBS) بود. MBS در حقیقت یک نوع سرمایه‌گذاری مثل اوراق قرضه است که به سرمایه‌گذارها سودهای دوره‌ای پرداخت می‌کند. در این روش،‌ بانک به عنوان واسطه، پول را از سرمایه‌گذار گرفته و به صورت وام به خریداران خانه پرداخت می‌کند. MBS‌ نوعی بازار OTC‌ را تشکیل می‌دهد و یک جریان پولی از مبلغ بازپرداخت وام به سرمایه‌گذارها ایجاد می‌کند.

به اعتقاد برخی از کارشناس‌ها، ریشه‌های این بحران اقتصادی به سال ۱۹۷۰ برمی‌گردد. زیرا بانک‌ها از آن زمان مجبور شدند برای حمایت از اقشار کم‌درآمد، بخشی از اعتبار خود را در قالب «وام‌های فرعی» (Subprime Mortgages) به آن‌ها اختصاص دهند.

مقدار اعتبار درنظرگرفته شده برای وام‌های فرعی به مرور افزایش یافت. از طرفی در سال ۲۰۰۰ فدرال رزرو (یا همان بانک مرکزی آمریکا) برای جلوگیری از رکود اقتصادی تصمیم به کاهش نرخ بهره بانکی گرفت. مجموعه‌ی این عوامل باعث شد سرمایه‌ی بانک‌ها کم شود و به تبع آن، اعتبار لازم برای وام‌های فرعی نیز کاهش شدیدی پیدا کند و در طرف مقابل با افزایش قیمت مسکن،‌ حباب بزرگی در حوزه‌ی املاک به وجود آمد.

این روند چندین سال ادامه داشت و به خاطر افزایش شدید قیمت مسکن، تقاضا برای چنین وام‌هایی بیشتر و بیشتر می‌شد تا اینکه این حباب ترکید و ناگهان سرمایه‌گذارها و وام‌گیرنده‌ها متوجه شدند مقدار پولی که در ازای وام باید پرداخت کنند، بسیار بیشتر از ارزش ملک مورد نظر است. با کاهش قیمت ملک، عده‌ی بیشتری وام‌ها را لغو کردند و هر لحظه اعتبار بانک‌ها کاهش بیشتری پیدا کرد و پدیده‌ای به نام «خروج نقدینگی» در بانک‌ها رخ داد. دو بانک بزرگ Lehman Brothers و Bear Stearns در اثر این بحران به طور کامل ورشکست شده و حدود ۴۵۰ بانک در طول ۵ سال آینده به ورشکستگی رسیدند. برخی از بانک‌های مهم نیز توانستند با دریافت بسته‌ی حمایتی دولت، از این مخمصه جان سالم به در ببرند.

رمزارزها محصول بحران مالی 2008

اگرچه بروز بحران مالی در سال 2008 شماری از ریسک‌های نظام بانکداری سنتی را بر جهانیان برملا کرد، اما سال 2008 سال تولد بیت کوین به‌عنوان نخستین رمزارز دنیا است.

برخلاف ارزهای رسمی و رایج همچون دلار آمریکا یا پوند بریتانیا، بیت کوین و دیگر رمز ارزها غیرمتمرکز هستند و از سوی هیچ دولت یا بانک مرکزی کنترل نمی‌شوند. در رمزارزها خلق و ضرب کوین‌های جدید توسط مجموعه‌ای از قواعد از پیش تعیین‌شده کنترل می‌شود.

پروتکل بیت کوین و الگوریتم اجماع اثبات کار آن تضمین می‌کند که عرضه و صدور کوین‌های جدید از یک برنامه منظم پیروی کند. به‌ بیان دقیق‌تر، تولید رمز ارزهای جدید به فرایندی موسوم به استخراج متکی است. استخراج‌گران علاوه بر آنکه مسئول تولید کوین‌های جدید هستند، بلکه مسئولیت تأیید و صحت‌سنجی تراکنش‌ها را نیز بر عهده دارند.

افزون بر این، پروتکل رمز ارز بیت کوین، بیشینه تعداد واحدهای قابل عرضه آن را معین می‌کند که محدود به ۲۱ میلیون واحد است. این یعنی اینکه میزان عرضه حال و آینده بیت کوین، تنها منطبق بر جدول زمانی تعیین‌شده است. علاوه بر این، کد منبع Bitcoin نیز به صورت متن‌باز است و همه علاوه بر بررسی می‌توانند در توسعه آن مشارکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 7 =

مقالات مرتبط