رسول دلیری - متخصص کسب و کار دیجیتال
رمزارز

رمزارز (Cryptocurrency)

رمزارز، ارز رمزپایه، کریپتوکارنسی یا کریپتو، یکی از انواع ارزهای دیجیتال است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و معمولاً به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود و جایگزین پول در مبادلات مالی آنلاین شده است، مهمترین ویژگی آن اینست که برای حفظ یا نگهداری آن به هیچ مقام مرکزی مانند دولت یا بانک وابسته نیست.

واژه نگاری رمزارز

در واژه‌نامه Merriam-Webster رمزارز به صورت «هرگونه ارزی که تنها به صورت دیجیتالی وجود دارد، معمولاً صادرکننده یا تنظیم کننده مرکزی ندارد، اما از سامانه توزیع شده برای ذخیره تراکنش‌ها و مدیریت انتشار واحدهای جدید استفاده می‌کند و برای ممانعت از جعل و تراکنش‌های متقلبانه بر رمزنگاری تکیه دارد» تعریف شده‌است.

merriam-webster
در واژه‌نامه Oxford English Dictionary ابتدا در سال ۲۰۱۴ رمزارز همان ارز دیجیتالی تعریف شده بود که در آن از فنون رمزنگاری برای کنترل تولید واحدهای جدید ارز و تأیید انتقال وجوه استفاده می‌کند و مستقل از یک بانک مرکزی وجود دارد، اما امروزه هر گونه سامانه پول الکترونیکی که برای خرید و فروش آنلاین استفاده می‌شود و نیازی به بانک مرکزی نداشته باشد را رمزارز تعریف می‌کند.

نحوه ذخیره رمزارز

سوابق تراکنش های مالی در یک دفتر کل دیجیتالی توزیع شده ذخیره می شود، که در واقع یک پایگاه داده کامپیوتری با استفاده از رمزنگاری قوی برای ایمن کردن سوابق تراکنش، کنترل ایجاد کوین های جدید و تأیید انتقال مالکیت کوین هاست.

جایگاه قانونی رمزارزها

ارزهای رمزنگاری شده علیرغم نامشان، لزوماً به معنای سنتی ارز در نظر گرفته نمی شوند و کشورهای مختلف سیاست های متفاوتی در رویارویی با این فناوری جدید اعمال می کنند، از جمله طبقه بندی به عنوان کالا، اوراق بهادار و بعضی از کشورها آن را در دسته ارزها قرار می دهند، ارزهای دیجیتال معمولاً به عنوان یک طبقه دارایی مجزا در عمل در نظر گرفته می شوند. رمزارزها نقطه مقابل ارز دیجیتال متمرکز هستند که توسط شرکت ها یا بانک مرکزی دولت ها central bank digital currency (CBDC) صادر میشوند.

فناوری رمزارز

ارز دیجیتال بر اساس فناوری بلاکچین ساخته شده است که فقط به صورت آنلاین وجود دارد. در حال حاضر بیش از هزاران ارز دیجیتال مختلف در جهان وجود دارد و حامیان آنها را کلیدی برای اقتصاد عادلانه‌تر در آینده می‌دانند. بیت کوین برای اولین بار به عنوان نرم افزار منبع باز در سال 2009 منتشر شد و اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز است.
سیستم فنی زیربنایی که رمزارزها (ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز) بر اساس آن استوار شده اند توسط گروه یا فردی به نام ساتوشی ناکاموتو ایجاد شده است.

در یک سیستم رمزارز اثبات کار مانند بیت کوین، ایمنی، یکپارچگی و تعادل دفاتر توسط گروهی از کامپیوترها که ماینر نامیده می‌شوند حفظ می‌شود: کسانی که از رایانه‌های خود برای کمک به اعتبارسنجی و تعیین مهر زمانی تراکنش‌ها استفاده می‌کنند و آنها را به آن اضافه می‌کنند.

بلاکچین یک “دفتر کل باز و توزیع شده است که می تواند معاملات بین دو طرف را به طور موثر و به روشی قابل تایید و دائمی ثبت کند”.

برای استفاده به عنوان دفتر کل توزیع شده، یک بلاک چین معمولاً توسط یک شبکه همتا به همتا مدیریت می شود که به طور جمعی به پروتکلی برای اعتبارسنجی بلوک های جدید پایبند است.

پس از ثبت، داده‌ها در هر بلوک معین را نمی‌توان بدون تغییر در بلوک‌ها تغییر داد، مگر اینکه قدرت پردازش بیش از نیمی از نودهای شبکه را در اختیار داشت که به آن حمله 51 درصدی گفته می شود.

ویژگی های رمزارزها

به گفته یان لانسکی، رمزارز سیستمی است که شش شرط را برآورده می کند.

  • این سیستم به یک مقام مرکزی نیاز ندارد و از طریق پروتکل های اجماع توزیع شده کار می کند.
  • این سیستم صدور، تولید و نگهداری واحدهای رمزارزها و کنترل مالکیت آنها را انجام میدهد.
  • این سیستم تعیین می کند که آیا واحدهای رمزارز جدید می توانند ایجاد شوند یا خیر. اگر بتوان واحدهای رمزارزهای جدید ایجاد کرد، سیستم شرایط منشأ آنها و نحوه تعیین مالکیت این واحدهای جدید را مشخص می کند.
  • مالکیت واحدهای رمزارزها را می توان منحصراً به صورت رمزنگاری اثبات کرد.
  • این سیستم اجازه می دهد تا تراکنش هایی انجام شود که در آن مالکیت واحدهای رمزنگاری تغییر می کند. صورت معامله فقط می تواند توسط نهادی صادر شود که مالکیت فعلی این واحدها را ثابت کند.
  • اگر دو دستورالعمل مختلف برای تغییر مالکیت واحدهای رمزنگاری یکسان به طور همزمان وارد شوند، سیستم حداکثر یکی از آنها را انجام می دهد.

نمونه هایی از رمزارزها

هزاران رمزارز تا به حال تولید و صادر شده اند و هر روز نیز تعداد جدیدی به آنها افزوده می شود در زیر به مهمترین و پرکاربردترین آنها اشاره می کنیم.

بیت کوین Bitcoin

بیت کوین که در سال 2009 تأسیس شد، اولین ارز رمزنگاری است و هنوز هم رایج ترین رمزارز دیجیتالی است و بیشتر ارزش بازار را در اختیار دارد.

اتریوم Ethereum

اتریوم که در سال 2015 توسعه یافت، یک پلتفرم بلاک چین با ارز دیجیتال خاص خود به نام اتر (ETH) یا اتریوم است. پس از بیت کوین محبوب ترین ارز دیجیتال است.

لایت کوین Litecoin

این ارز بیشتر شبیه بیت کوین است، اما با سرعت بیشتری برای توسعه نوآوری‌های جدید، از جمله پرداخت‌ها و فرآیندهای سریع‌تر برای امکان تراکنش‌های بیشتر، پیاده سازی شده است.

آلت کوین ها

رمزارزهای غیر بیت کوین به عنوان “آلت کوین” شناخته می شوند تا آنها را از ارزهای اصلی متمایز کنند. آلت کوین‌ (Altcoin) به تمام ارزهای رمزنگاری شده‌ای گفته می‌شود که پس از بیت‌ کوین معرفی شده است. Altcoin ترکیبی از دو کلمه Alt از ریشه‌ Alternate به معنای جایگزین شدن و Coin به معنای سکه است که در نهایت کلمه آلت‌ کوین را می‌سازد.

آلت کوین ها

همانطور که از اسم آن پیداست آلت کوین جایگزینی است برای بیت کوین. چرا بیت کوین؟

زیرا بیت کوین اولین رمزارزی بود که در جهان معرفی شد و اجرا و به کارگیری آن به موفقیت انجامید و راه را برای ارزهای دیجیتال دیگر باز کرد.

اما اتفاقی که پس از آن افتاد این بود که هر یک از رمزارزهایی که پس از بیت کوین ساخته شدند به کاربران این اطمینان را می‌دادند که دیگر در این آلت کوین‌ها خبری از محدودیت‌های موجود در بیت کوین نخواهد بود و ویژگی‌های جدید به طور حتما آنها را شگفت‌زده می‌کند.

بنابراین اولین چیزی که به ذهن می‌رسید این بود که آلت کوین‌ها برای رقابت با بیت کوین می‌بایست خصوصیات رقابتی چشمگیری داشته باشند. بسیاری از آلت کوین‌ها بر اساس چارچوب اصلی ارائه شده توسط بیت کوین ساخته شده‌اند. به همین علت هم بیشتر آلت کوین‌ها نظیر به نظیر هستند. همه‌ آن‌ها در تلاشند روش‌های کارآمد و ارزان‌تری را برای انجام معاملات در اینترنت ارائه دهند.

مزایای رمزارزها

  • معاملات آسان
  • امنیت
  • زمان تسویه حساب کوتاه و کارمزد کم
  • رشد تصاعدی این صنعت
  • بازدهی بالا
  • امکان انجام تراکنش با حفظ حریم خصوصی
  • تنوع برای سرمایه گذاری
  • محافظت از سرمایه در مقابل تورم
  • انجام پرداخت های بین المللی
  • سیستم مالی فراگیر
  • آزادی در انجام مبادلات مالی
  • بازار 24 ساعته

کلاهبرداری رمزارزها

برای حفظ و نگهداری سرمایه خود در فضای آنلاین مراقب کلاهبرداران و سارقان آنلاین باشید، از جمله حواستان به موارد زیر باشد:

  • وب سایت های جعلی Fake websites
  • طرح های بازاریابی شبکه ای هرمی و پانزی Virtual Ponzi schemes 
  • تایید افراد مشهور و سلبریتی ها Celebrity endorsements

نحوه مبادله یا خرید رمزارز

روش های مختلفی برای خرید و سرمایه گذاری در رمزارزها وجود دارد از جمله:

  • ثبت نام در یک صرافی ارز دیجیتال و تبدیل ریال به ارز مورد نظر
  • نصب یک کیف پول و اتصال آن به یک صرافی غیرمتمرکز و تبدیل رمزارزها (در این حالت باید یک رمزارز مثل استیبل کوین ها در کیف خود داشته باشید)
  • مبادله یا خرید یک رمزارز به طور مستقیم از یک کاربر دیگر
  • فعالیت در فضای آنلاین و کسب درآمد به صورت کریپتویی

نحوه نگهداری و ذخیره رمزارز

هنگامی که رمزارز را خریداری کردید، باید آن را با خیال راحت ذخیره کنید تا از هک یا سرقت محافظت کنید. معمولاً ارزهای دیجیتال در کیف پول‌های رمزنگاری شده ذخیره می‌شوند که دستگاه‌های فیزیکی یا نرم‌افزار آنلاینی هستند که برای ذخیره کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال شما به‌طور امن استفاده می‌شوند.

  • کیف پول گرم Hot wallet storage: “کیف پول های گرم” به ذخیره سازی رمزنگاری اطلاق می شود که از نرم افزار آنلاین برای محافظت از کلیدهای خصوصی دارایی های شما استفاده می کند.
  • کیف پول سرد Cold wallet storage: برخلاف کیف پول های داغ، کیف پول های سرد (که به عنوان کیف پول سخت افزاری نیز شناخته می شوند) برای ذخیره ایمن کلیدهای خصوصی شما به دستگاه های الکترونیکی آفلاین متکی هستند.

خدمات رمزارز

جهت ورود به دنیای رمزارزها می توانید از خدمات آموزش بازار ارز دیجیتال، کوچینگ مدیریت سرمایه استفاده نمایید، برای نیازسنجی کافیست از قسمت مشاوره و تماس اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =

مقالات مرتبط

Staking

استیکینگ (Staking)

عبارت استیکینگ (Staking) یا استیک کردن اشاره به گرو گذاشتن رمزارز یک شبکه در بلاکچین آن، جهت انجام عملیات های تایید تراکنش های آن شبکه است،

مطالعه این مقاله »
بلاکچین (Blockchain)

بلاکچین (Blockchain)

بلاکچین (Blockchain) یک پایگاه داده توزیع شده است که بین اعضاء یک شبکه کامپیوتری به اشتراک گذاشته شده است. نوآوری بلاکچین در ذخیره سازی داده

مطالعه این مقاله »