12 دلیل برای استفاده از بازاریابی دیجیتال

به یاد داشته باشیم که بازاریابی دیجیتال نه تنها یک سرمایه‏ گذاری عاقلانه است، بلکه یکی از کانال های بازاریابی موثر می ‏باشد که به رشد کسب و کارها کمک به سزایی می‏ کند.

1. بازاریابی دیجیتال، شرایط برابر برای بازاریابی آنلاین فراهم می‏ کند.

دورانی که صاحبان کسب و کار بر این باور بودند که بازاریابی دیجیتال تنها برای شرکت‏های چند ملیتی و بزرگ (شرکت‏هایی دارای منابع انسانی و منابع مالی کافی جهت سازمان‏دهی امور بازاریابی آنلاین) مناسب می ‏باشد، به اتمام رسیده است.

در واقع بازاریابی دیجیتال، شرایط یکسان و فرصتی مناسب فراهم می‏ آورد تا شرکت‏های کوچک و متوسط با صاحبان کسب و کارهای بزرگ رقابت کنند.

بازاریابی دیجیتال باعث می شود شرکت‏های کوچک نیز دارای منابع کافی جهت انجام بهینه فرآیندهای فروش و بازاریابی آنلاین باشند درحالی که تا قبل از آن، این امکانات تنها برای شرکت‏های بزرگ فراهم بوده است.

با وجود بازاریابی دیجیتال و تجارت الکترونیک، شرکت‏های کوچک می ‏توانند بدون داشتن مراکز تماس متعدد، فروشگاه و شعبه در مکان‏های مختلف، به طور موثری به مشتریان مختلف درسراسر جهان، سرویس دهی داشته باشند.

2. بازاریابی دیجیتال مقرون به صرفه‏ تر از بازاریابی سنتی است.

کسب و کارهای کوچک دارای منابع و سرمایه محدودی می ‏باشند و بازاریابی آنلاین می‏ تواند کانال بازاریابی بهتر و مقرون به صرفه ‏تری را برای کسب و کارهای کوچک فراهم کند. بر اساس گزارش تحلیلی بازاریابی دیجیتال گارتنر، ۴۰% از کسانی که از بازاریابی دیجیتال استفاده کرده ‏اند بر صرفه‏ جویی قابل ملاحظه این روش در تبلیغات محصولات و خدمات، تاکید دارند.

همچنین بر اساس این بررسی، ۲۸% از صاحبان کسب و کار، بودجه خود را از کانال‏های رسانه سنتی حذف کرده و این بودجه را به ابزارها و تکنیک‏های بازاریابی آنلاین دیجیتال اختصاص خواهند داد. سایت معروف هاب‏ اسپات (Hubspot ) نیز بر این موضوع تاکید دارد و با توجه به نمودار زیر، در مقایسه با کانال‏های دیگر بازاریابی سنتی، بازاریابان دیجیتال هزینه به ازای هر مشتری (Cost Per Lead) بیشتری دریافت می ‏کنند.

شبکه های اجتماعی و ایمیل میانگین CPL کمتری را ایجاد می کنند بطوریکه ۲۷% از بازاریابان گزارش CPLs کمتری را برای ایمیل و شبکه های اجتماعی داده اند.

3. بازاریابی دیجیتال قابلیت بالاتری برای تبدیل کاربران به مشتریان وفادار دارد.

میزان موفقیت خدمات و محصولات آنلاین در بازاریابی دیجیتال، از طریق درصد نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتریان، مشترکین و فروش (بسته به اهداف مورد نظر در وب سایت) ارزیابی می‏ شود. تمامی کسب و کار شما و تلاش‏هایتان برای بازاریابی، بدون تبدیل کاربران به مشتریان وفادار بی‏ فایده می‏ باشد. به همین دلیل است که صاحبان کسب و کار، کمپین بازاریابی دیجیتال خود را در جهت بهینه ‏سازی نرخ تبدیل هدایت کرده و آن را در اولویت اول قرار می ‏دهند.

بالاترین اولویت ها برای بازاریابان دیجیتال عبارتند از:

  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • برند/ ویروسی

ابزارها و تکنیک‏های مختلفی برای استفاده در کمپین بازاریابی دیجیتال وجود دارد، از جمله بهینه ‏سازی موتورهای جستجو (سئو)، بازاریابی شبکه ‏های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی. سه ابزار گفته شده قابلیت ایجاد ارتباط سریع و موثر و تعامل با مخاطبان مورد نظر را دارد که این امر منجر به نتایج بهتر و نرخ تبدیل بالاتر می‏ شوند.

4. بازاریابی دیجیتال منجر به درآمد بیشتر می شود.

نرخ تبدیل بالاتر نتیجه استفاده درست از تکنیک‏های موثر بازاریابی دیجیتال می‏ باشد. این نرخ بالای تبدیل موجب سودآوری و درآمد بیشتر کسب و کار شما می شود. بر اساس مطالعات صورت گرفته، انتظار رشد درآمد شرکت‏هایی که از استراتژی های بازاریابی دیجیتال استفاده می‏ کنند، ۲/۸ برابر بیشتر از سایر شرکت‏ها می ‏باشد.

شرکت‏های کوچک و متوسطی که از بازاریابی دیجیتال استفاده می‏ کنند، ۳/۳ برابر شانس بیشتری در جهت گسترش کسب و کار خود دارند. در واقع آنها بیش از هر زمان دیگری قابلیت رسیدن به بازارهای محلی و جهانی را دارند.

5. بازاریابی دیجیتال موجب تسهیل تعامل با مخاطبان هدف می شود.

یکی از دلایلی که بازاریابی دیجیتال بیش از کانال‏های بازاریابی سنتی مورد توجه قرار گرفته است، توانایی بالای ابزارهای بازاریابی اینترنتی در تعامل فوری با مخاطبان هدف می ‏باشد. زمانی که مشتریان به برند و یا کسب و کار شما روی می‏ آورند، به هر شکلی از شما انتظار تعامل دارند. چگونگی اعمال مدیریت شما بر این تعامل و همکاری، تعیین کننده تفاوت میان کسب و کار موفق و ناموفق است.

تعامل و همکاری مناسب با مشتریان کمک می‏ کند تا شما به آگاهی در مورد نیاز مخاطبان هدف برسید. این اطلاعات مهم، شما را به سوی تحقق اهداف بعدی هدایت می ‏کند و تجربیات بهتری را برای مشتریان شما فراهم می‏ کند. همچنین موجب گسترش روابط مناسب با مشتریان شده و وفاداری و اعتماد آن‏ها را جلب می‏ کند و واضح است که جذب اعتماد برای رشد کسب و کار شما امری حیاتی است که در نهایت به درآمد بیشتر کسب و کار شما منجر می شود.

6. بازاریابی دیجیتال نیاز کاربران تلفن همراه را برآورده می کند.

بدون شک، اینترنت بر روی گوشی های تلفن های همراه، موج بعدی از انتشار اطلاعات و کانال‏های ارتباطی خواهد بود. این امر با رشد سریع گوشی‏های هوشمند، تبلت و دیگر دستگاه‏های مجهز به اینترنت امکانپذیر شده است. تلفن همراه، یک از بخش های اصلی زندگی ما شده است و می توان آن را یکی از بهترین راههای رسیدن مستقیم به مشتریان هدف دانست.

زمان حاضر بهترین زمان برای بازاریابی دیجیتال و تجارت الکترونیک با در نظر گرفتن کاربران تلفن همراه می‏ باشد. زیرا با وجود کاربران تلفن همراه، بستری مناسب برای گسترش و رشد سریع‏تر و بهتر فراهم گردیده است. استفاده از تلفن همراه به عنوان جایگزینی برای لپ‏تاپ و کامپیوترهای شخصی، رشد چشمگیری داشته است. از طرفی بر اساس گزارش بازاریابان الکترونیکی، بازاریابی از طریق تلفن همراه بر تصمیم خریداران تاثیر گذاشته و معمولا جایگزین لپ‏تاپ و کامپیوترهای شخصی می ‏شود.

7. بازاریابی دیجیتال، برند را معتبر می ‏کند.

قدرت بازاریابی دیجیتال در گرو توانایی آن در جذب هدفمند مخاطبین است. این نوع از مخاطبان آمادگی بیشتری جهت آگاهی از برند، محصولات و خدمات شما دارند و ممکن است به اندازه کافی، علاقه‏ مند به خرید از شما باشند. همچنین ارائه آنچه که شما وعده داده ‏اید، موجب توسعه روابط بهتر با مخاطبان هدف خواهد شد و باعث می‏ شود تا مخاطبان هدف تبدیل به مشتریانی شوند که بصورت منظم و پیوسته با سایت نیز تعامل پیدا می‏ کنند.

این امر به اعتبار برند شما خواهد افزود زیرا مشتریان رضایتمند، از تجربه خود با برند شما با دیگران صحبت می‏ کنند. در نتیجه اعتبار برند شما گسترش پیدا کرده و فرصت‏هایی را برای دستیابی به بازار بزرگتر و رشد کسب و کار فراهم می‏ کند.

8. بازاریابی دیجیتال بازگشت سرمایه بیشتری را برای سرمایه‏ گذاری در حوزه بازاریابی فراهم می کند.

با وجود درآمد بیشتر و نام تجاری معتبرتر، بازاریابی دیجیتال می ‏تواند بازگشت سرمایه (ROI) بیشتری را نسبت به رسانه ‏های سنتی و کانال‏های بازاریابی، فراهم سازد.

از طرفی بازاریابی دیجیتال می ‏تواند به راحتی قابل ردیابی و نظارت باشد. در صورتی که مخاطبان هدف، اطلاعات مربوط به تماس، عضویت در خبرنامه، برنامه های آموزشی و خرید را فراهم سازند، نتایج نیز شفاف و به راحتی قابل ارزیابی خواهند بود. با این حال، کلید موفقیت در بازاریابی دیجیتال، ایجاد یک جریان ثابت از از ترافیک کاربران هدف در وب سایت کسب  و کار می ‏باشد که در نهایت منجر به فروش خدمات و محصولات به آنها شود.

9. بازاریابی دیجیتال، اعتماد کاربران را جلب می‏ کند.

بازاریابی دیجیتال با روند روز بازار آنلاین همراه است بطوری که بیشتر بر رسانه‏ های اجتماعی متمرکز است و رسانه‏ های اجتماعی، حاصل تعامل مستقیم میان برند و کسب و کار با مخاطبان هدف می‏ باشد. در بررسی کاربران آنلاین توسط موسسه نیلسون (شامل ۲۵ هزار مصرف‏ کننده از حداقل ۵۰ کشور)، ۹۰% از پاسخ ‏دهندگان ادعا داشته ‏اند که در صورتی به اطلاعات در مورد یک برند خاص، محصول و خدمات اعتماد می‏ کنند که این اطلاعات از افراد آشنا بدست آمده باشد.

بازاریابی دیجیتال از رسانه‏ های اجتماعی، اثبات اجتماعی (Social Proof) و نظرات مصرف‏ کنندگان واقعی یعنی کسانی که قبلاً محصولات و خدمات عرضه شده یک برند یا کسب وکار خاص را خریداری و استفاده کرده ‏اند، به بهترین شکل استفاده می کند. هرچه رسانه‏ های اجتماعی مورد اعتماد تر باشند، نرخ اعتماد بالاتر رفته و این منجر به ایجاد مخاطب هدف بیشتر می‏ گردد هر چند که ممکن است بسیاری از آنها مشتریان بالقوه باشند.

10. بازاریابی دیجیتال، مردم را به اقدام مطلوب ترغیب می‏ کند.

در حالی که عکس ‏العمل‏های اجتماعی و نظرات به کسب اعتماد توسط مخاطبان هدف کمک می‏ کند، بازاریابی دیجیتال، از راهکارهای موثری استفاده می ‏کند که مردم را ترغیب به انجام اقدامات مطلوب (اقداماتی مورد نظر برند و کسب و کار شما) ‏کند.

تبدیل به مشتری بالقوه یا بالفعل، کاملاً توسط بازدیدکنندگان وب سایت آغاز و کنترل می شود و در حالی که آنها مجبور به خرید محصولات و خدمات نیستند اما بازاریابان دیجیتال می ‏توانند با استفاده از راه‏های هوشمندانه و مبتکرانه موجب ترغیب به تبدیل از مشتری بالقوه به مشتری بالفعل شوند (با استفاده از Calls To Actions).

Calls To Actions یا دعوت به اقدام، مشخص‏ کننده اقدام بعدی بازدیدکنندگان سایت شما می ‏باشد، مواردی چون: ثبت نام در سایت، لایک، دانلود، تماس، خرید و یا هر گام دیگری که منجر به اقدام مطلوب شود. شکل‏های نوآورانه، دکمه ‏ها و متون، عکس، گرافیک و حتی موقعیت خاص روی صفحه، مواردی هستند که منجر به گرفتن نتایج بهتر می ‏شوند.

11. بازاریابی دیجیتال، شما را برای اینترنت اشیاء آماده می ‏کند.

اینترنت اشیاء یا Internet of Things) IOT) یک اکوسیستم جهانی از دستگاه های به هم پیوسته (تبلت ها، گوشی های هوشمند، گجت ها، لوازم خانگی هوشمند و سایر دستگاه های دیجیتال) می‏ باشد که می‏ توانند از طریق اینترنت با هم تعامل داشته باشند. شاید مانند یک فیلم علمی تخیلی به نظر آید، اما این چیزی است که برای ۲۴ میلیارد گجت آینده تا سال ۲۰۲۰ پیش‏ بینی شده است. بازاریابی دیجیتال، کسب و کار شما را بطور موثری به این سمت و سوی پیش خواهد برد. لازمه بقای کسب و کار شما در دوران اینترنت اشیاء، قرار گرفتن در این شبکه به هم پیوسته است و بازاریابی دیجیتال به شما فرصت دستیابی به مخاطبین این شبکه آنلاین را می‏ دهد.

12. دیجیتال مارکتینگ، بقای تجارت الکترونیک را تضمین می‏ کند.

رویارویی با بازدیدکنندگانی که وارد یک فروشگاه می ‏شوند و محصولات را به طور سطحی بررسی می‏ نمایند و در نهایت بدون خرید، فروشگاه را ترک می‏ نمایند، امری طبیعی در کسب و کارها خصوصاً در ابتدای فعالیت می ‏باشد. بسیاری از کاربران به همین شکل به فروشگاه آنلاین شما می‏ آیند و می‏ روند اما تعداد کمی از آنها در صورت داشتن رضایت، توجیه شدن و یافتن دلایلی برای خریدشان، خرید می‏ کنند و یا چند روز بعد برای خرید به فروشگاه باز می‏ گردند.

نکته مهم این است که اگر شما تعداد بازدیدکنندگان کمتری نسبت به قبل داشته باشید، دیر یا زود تجارت الکترونیک شما متوقف خواهد شد. همچنین اگر شما تعداد بسیار زیادی بازدیدکننده وب سایت داشته باشید، اما هیچ کدام از آنها تبدیل به خریدار نشوند، در این صورت هم تجارت الکترونیک شما متوقف خواهد شد. بازاریابی اینترنتی به شما کمک می‏ کند تا با استفاده از راهکارها و تکنیک‏های اثبات شده (تکنیک‏ هایی که نه تنها بازدید کننده بیشتری را جذب‏ کنند، بلکه کسب و کارهایی بسیار هدفمند نیز را جذب کنند) به نتیجه دلخواه برسید. مورد هدف قرار دادن افراد مناسب که منجر به نتیجه مناسب نیز می‏ شوند، همان چیزی است که دیجیتال مارکتینگ به دنبال آن است و بقای یک کسب و کار از این طریق میسر خواهد شد.

در آخر دوست داریم از نظرات و تجربیات شما در خصوص بکارگیری تجارت الکترونیک، بازاریابی دیجیتال، دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی در کسب و کار شما بیشتر بدانیم. شاید یک نظر یا تماس از سمت شما آغاز یک همکاری باشد.

درخواست خدمات مشاوره بازاریابی دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

مقالات مرتبط

9 مدل تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک

ای کامرس یا تجارت الکترونیک E-commerce (electronic commerce) شامل مجموعه فعالیت های خرید یا فروش الکترونیکی محصولات و خدمات آنلاین از طریق اینترنت است. اصطلاح

مطالعه این مقاله »

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال (Digital marketing) که به آن بازاریابی آنلاین و بازاریابی اینترنتی نیز گفته می شود، معرفی و ترویج افراد، شرکت ها، سازمان ها و

مطالعه این مقاله »
رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی

جهت فروش محصول و خدمت، برای اطلاع رسانی و معرفی باید از رسانه هایی استفاده کنیم که مخاطبان گسترده ای متناسب با بازار هدف ما

مطالعه این مقاله »