رسول دلیری - متخصص کسب و کار دیجیتال

مدیریت پروژه با اسکرام (Scrum)

اسکرام (Scrum) چیست؟

اسکرام چارچوبی برای مدیریت پروژه با تأکید اولیه بر توسعه نرم افزار است، اگرچه در زمینه های دیگر از جمله تحقیق، فروش، بازاریابی و فناوری های پیشرفته استفاده شده است.

این شیوه برای تیم‌های ده نفره یا کمتر طراحی شده است که کار خود را به اهدافی تقسیم می‌کنند که می‌توان آنها را در بازه‌های زمانی محدود به نام اسپرینت، حداکثر یک ماه و معمولاً دو هفته تکمیل کرد.

تیم اسکرام پیشرفت را در جلسات روزانه 15 دقیقه‌ای یا کمتر که اسکرام‌های روزانه نامیده می‌شوند (شکلی از جلسات ایستاده) ارزیابی می‌کنند.

تاریخچه اسکرام

اصطلاح اسکرام از راگبی گرفته شده است، جایی که ترکیبی از بازیکنان است. اصطلاح اسکرام توسط نویسندگان مقاله انتخاب شد زیرا به معنای کار گروهی است.

اصطلاح توسعه نرم افزار اسکرام برای اولین بار در مقاله ای در سال 1986 با عنوان “The New New Product Development Game” توسط Hirotaka Takeuchi and Ikujiro Nonaka استفاده شد. این مقاله در شماره ژانویه 1986 مجله هاروارد بیزینس ریویو منتشر شد.

اسکرام گاهی با حروف بزرگ نوشته می‌شود، به صورت SCRUM. در حالی که این کلمه به خودی خود مخفف نیست، استایل با حروف بزرگ آن احتمالاً از مقاله اولیه Ken Schwaber می آید که SCRUM را در عنوان خود با حروف بزرگ نوشته بود.

تیم اسکرام

  • مالک محصول
  • تیم توسعه
  • اسکرام مستر

مدیریت پروژه با اسکرام (Scrum)

مالک محصول یا Product Owner

مالک محصول در مرحله‌ اول الزامات و خواسته های مشتری را از او می‌گیرد و آن‌ها را به تیم اسکرام توضیح می‌دهد. سپس تمامی کارهایی که برای ساخت محصول لازم است را در یک لیست به نام لیست محصول یا Product Backlog می‌نویسد.

در مرحله‌ی بعد تمامی کارهای لیست شده در Product Backlog (اصطلاحا بک لاگ محصول) را به گونه‌ای که ارزش کار به بیشترین میزان خود برسد، دسته بندی و اولویت بندی می‌کند و برای انجام آن‌ها، در بازه‌های زمانی مشخص شده و جلسات از پیش تعیین شده با تیم اسکرام برنامه‌ریزی میکند.

و برای انجام هر کدام یا دسته‌ای از این بخش‌ها یک ماه زمان در نظر می‌گیرد که در اسکرام به هر یک از این بازه های زمانی اسپرینت (Sprint) می‌گویند.

تیم توسعه (Development Team)

این افراد تیم هستند که کار اصلی را از تحلیل گرفته تا طراحی، کد زدن و آزمایش را انجام می دهند. آنها به صورت خود سازماندهی شده کار می کنند و نظارتی روی کار آنها نیست.

تیم های اسکرام دارای عملکردی متقابل یا فرا نقش (cross-functional)هستند.

به این معنا که هیچ یک از افراد تیم سمت یا نقش ثابت خاصی ندارند و همه ی افراد تیم می توانند همه کار بکنند.

بیشتر تیم ها بر روی داشتن ساختار استخدام T شکل افراد توافق می کنند که در این ساختار در عین حال که همه افراد قادر به همه کار هستند، اما هنوز یک تخصصص گرایی و بخش بندی وظایف کارها بر اساس این تخصص وجود دارد.

اسکرام تنها برای تیم های کوچک تا سقف ۹ نفر مفید بود و کار می کند. هر تیمی بیشتر از این تعداد اسکرام را از ماهیت پویای خود خارج کرده و در نتیجه آن را بی اثر می کند.

اسکرام مستر(Scrum Master)

نقش ها و مسئولیت های اسکرام مستر شبیه مدیر پروژه ای است که تاکید آن بر تسهیل امور تیم و کسب اطمینان از این امر است که چارچوب اسکرام در تیم و پروژه دنبال می شود.

نقش اسکرام مستر بر خلاف آنچه که از مدیر پروژه های ستنی انتظار می رود، مدیریت افراد تیم نیست.

چراکه این کار برخلاف اصول مدیریت چابک است. وظیفه اصلی اسکرام مستر این است که:

  • موانع سازمانی و یا هرمانع دیگری که مانع افراد در انجام کارهایشان می شود را برطرف کند.
  • رویدادهای تیمی را تسهیل کند.
  • روند پیشرفت اسپرینت ها را پیگیری کند.
  • فرآیند ها را بهبود ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 20 =

مقالات مرتبط